קצת עלי

את הדרך הבודהיסטית פגשתי בשנת 1997. מאז ועד היום, הדרך להתעוררות ולחופש העמוק שפרש בפנינו הבודהה, מכוונים את חיי. למדתי ותרגלתי עם מורים רבים ובמקומות שונים בעולם: בהודו, באנגליה, בארה”ב ובישראל.

משנת 2010 אני מקדישה כחודשיים בשנה לתרגול אישי בשתיקה והתבודדות. השילוב בין יציאה לתרגול ארוך וממושך בדממה ואז חזרה אל חיי היומיום – אל מערכות היחסים אל העשייה – ושוב יציאה, ושוב חזרה, מאפשר לתובנות שמעמיקות מתוך ההתבודדות השקטה לנבוט, לצמוח ולהיות נוכחות ומשחררות בחיי היומיום.  

בעיקרה, דרכי היא הדרך להתעוררות וחופש שלימד הבודהה בדרשות המוקדמות בפאלי (השפה ההודית העתיקה שבה נשמרו דברי הבודהה וממנה אני מתרגמת לעברית). מהרגע הראשון שפגשתי בכתבים אלו ידעתי שמצאתי דרך. את תרגול המדיטציה הבודהיסטי העשיר – תרגול שמטפח ראייה צלולה של טבע המציאות ואת האיכויות היפות והמשחררות של התודעה-לב – למדתי ממסורות הויפסנא השונות שקיימות היום (מסורות תרגול השייכות למסורת הבודהיסטית התהרוואדית). קיבלתי השראה גדולה במהלך הדרך ממורות.ים רבות.ים ונפלאות.ים, וחוץ מהבודהה, שלושה מורים היו משמעותיים במיוחד בעבורי במהלך הדרך: ג’וזף גולדסטין, סיידו או טג’נייה ורוב ברבאה, שבהנחייתו תרגלתי במשך שמונה שנים בריטריטים ארוכים בשתיקה.

במהלך העשורים שאני מתרגלת את הדרך, תרגלתי ולמדתי גם במסורות בודהיסטיות נוספות, שמהוות בשבילי השראה גדולה ומנחות אותי באופנים שונים בתרגולי האישי.

במהלך השנים גם עשיתי תואר שני באנגליה בלימודי בודהיזם וכתבתי דוקטורט באוניברסיטת תל אביב על הפנומנולוגיה והפסיכולוגיה של המדיטציה בדרשות המוקדמות של הבודהה. הדוקטורט יצא לאור ב 2017 בהוצאת Routledge ונקרא Early Buddhist Meditation: The Four Jhanas as the Actualization of Insight.

שני ספרים שלי בעברית יצאו לאור:
דברי הבודהה: ספר תרגומים של דרשות הבודהה מפאלי לעברית עם ביאורים, שיצא לאור בהוצאת אוניברסיטת תל אביב. 

ארבע הג’האנות – מרחבים של חוכמה וחופש: הספר פורש מפת תרגול המחברת את תרגול התובנה (וִיפַּסַנַא) ואת ארבע הג’האנות לכדי תהליך אחד שמוביל להתעוררות. הספר יצא לאור בהוצאת בוהדיספרא.

כמה מילים על הגישה שלי לתרגול

 

הדהרמה, הדרך שלימד הבודהה לחופש, מצביעה על כך שבכל רגע, בכל דבר שאנחנו עושות ועושים, נוכחת האפשרות לעשות טוב, להתעורר מתוך ההרגלים והדפוסים המגבילים, ולהשתחרר ממה שחוסם את הבהירות הטבעית, את הלב האוהב ואת החופש. במילים אחרות, התרגול להתעוררות משתמש בכל מה שהחיים מזמנים לנו כדי להתעורר, והחופש, משמעו לב פתוח ויציב במפגש עם העולם הפנימי והחיצוני ותודעה משוחררת מהתעתוע שמוליד סבל

תרגול” בעבורי אינו רק מדיטציה בישיבה אלא דרך חיים: אופן ההתנהלות שלנו בעולם, הבחירות והפעולות שאנחנו עושות.ים וטיפוח האיכויות היפות של התודעה שמניעות אותנו בחיינו. במילים אחרות, “מדיטציה” או “תרגול” הם האופן המיטיב והחופשי בו אנו מתגלמות.ים בעולם – במחשבה, בדיבור ובפעולה – ולא רק טכניקה, מצב תודעה מסוים או חווית שיא

יחד עם זאת, מתוך החוויה האישית שלי ומתוך מפגש עם מתרגלות.ים רבות.ים, אני יודעת, ש”ריטריט” – כלומר זמני נסיגה מהיומיומיות למען תרגול ממושך בשתיקה – הוא קרקע מזינה ומשמעותית לחיים ערים ומיטיבים בעולם. כדי שהתודעה תתעורר ותשתחרר והלב ימשיך להיפתח, זמני התבודדות ושקט, בהם אנחנו מניחות.ים לעיסוקים הרגילים, מאפשרים לנו לגעת לעומק מרחבי החוכמה, האהבה והחופש שיש בתוכנו, ושלא תמיד זמינים לנו בחיים העמוסים. המגע העמוק עם האיכויות הללו בתוכנו, מאפשר לנו לחזור אל עולם העשייה, הדיבור והיחסים באופן אחר – מיטיב יותר, פתוח, סקרן, אוהב וחופשי יותר ויותר מהדפוסים המגבילים. לכן אני רואה את ההוראה בריטריטים כמתנה יקרת ערך ומעודדת את כל מי שזו אפשרות בעבור.ה, להקדיש כל שנה זמן משמעותי לתרגול במרחב המיוחד שנקרא ריטריט.

חשוב לי לסייע למי שבחר.ה ללכת בדרך הזו, למצוא את האופנים השונים להעמיק את החוכמה והחופש וללמד את הלב להיפתח אל מול כל אתגרי החיים כדי שנוכל לחיות ביציבות, בשמחה ובחופש פנימי שאינו מטולטל מארועי החיים. 

הגישה שלי מבוססת במחוייבות לחיים של אי פגיעה ומכוונת לטפח נוכחות ותשומת לב, טוב לב, נדיבות, שמחה, גמישות של התפיסה וסקרנות עמוקה שמובילה לראייה צלולה ומשחררת. אני שמה דגש על טיפוח האיכויות המיטיבות כקרקע להתבוננות ישירה, שמגלה לנו, בלשונו של הבודהה, את טבעה של המציאות: איך החוויה נוצרת, מהן מחשבות, מהן רגשות, איך התפיסה מתהווה ומבנה את חווית העולם שלנו, ובעיקר, מהי התופעה שאנו קוראים לה “אני”, שמניעה ומפעילה אותנו, ומייצרת כל כך הרבה סבל. החקירה העמוקה הזו מאפשרת לחוכמה המשחררת להופיע וחושפת חופש שאינו מותנה בחוויה כזו או אחרת.
אני אוהבת למצוא דרכים לעורר את התשוקה לראות בבהירות ללא פחד מה מעכב את החופש  ומה מאפשר אותו כאן ועכשיו, ולהצביע על האופנים המגוונים בהם אנחנו יכולות.ים לחיות מתוך צלילות, חוכמה, טוב לב, הכרת תודה ושמחה.

ולסיום, מה שמניע את הדרך כולה, הוא מה שמכונה במסורת הבודהיסטית “בודהיצ’יטה” – המוטיבציה להתעורר ולהשתחרר למען כל צורות החיים באשר הן. כמה חשוב לזכור ולהנכיח בחיינו את הכוונה, התשוקה והשמחה שמניעה את הדרך כולה – היא לא רק בעבורי.

הלוואי שכולנו נחווה לב פתוח ויציב, ותודעה שמחה, צלולה, ערה וחופשית למען כולנו.

ציור של עינת מתוך ריטריט של עמותת תובנה בעין-דור